Az állatorvosképzéssel foglalkozó kutatások és felmérések napjainkban azt mutatják, hogy növekszik az igény az állatorvosok olyan kompetenciákkal történő felruházása iránt, amelyek képessé teszik őket megfelelni a változó világ állította kihívásoknakkal, a társadalmi elvárásokkal és az állatorvosi szakma rájuk nehezedő terhelésével szemben. Ezek a készségek és fejlesztéseik létfontosságúak az állatorvosok teljesítményének eredményességéhez, valamint a szakmai munka modernizálásához annak érdekében, hogy az állatorvosok rugalmasabban és biztosabban/biztonságosabban tudjanak reagálni a szakmai kihívásokra. Ezért a projekt célcsoportja az állatorvostan hallgatók közössége, akiket minél alaposabban fel kell készíteni az életben és a jövőbeli munkakörnyezetükben rájuk váró kihívásokra.
A projekt (http://www.softvets.eu/) célja egy olyan oktatási keretrendszer kialakítása, amely alkalmas az állatorvostan hallgatók nem szakmai, de a szakmai sikerességhez elengedhetetlen készségeinek (ún. life skills) fejlesztésére és bevezethető az állatorvosi képzésbe egész Európában. Mivel a mai, modern, szakmai sikerességhez elengedhetetlen készségek köre elég tág, a projektünk 3 fő tématerületet választott vizsgálatra. Ezek a kommunikációs készségek és a vállalkozói, valamint a digitális kompetenciák. A konzorcium először létrehozott – számos európai egyetem megkérdezésével - egy ajánlás-halmazt a tanítandó készségekhez kapcsolható kimeneti követelményekről, aztán kidolgozott egy módszert az oktatók felkészítésére/továbbképzésére a nem szakmai kompetenciák tanítására, végül végrehajtott egy próbaoktatást három partner intézetnél. A kiválasztott egyetemek a zágrábi, a ljubljanai és a budapesti állatorvosképző intézmények voltak.
A projekt 2018-ban indult és 24 hónapra kapott támogatást, azonban a 2020 márciusában Európát is elérő koronavírusjárvány miatt egy év hosszabbításért folyamodtunk, amit megkaptunk, így 2021. szeptember 30-án ér véget.
A végső következtetéseket a hallgatói szervezetek (pl. IVSA), a szakmai kamarák, továbbá az akkreditációt végző európai testület (EAEVE) részvételével vonjuk le, hogy biztosak lehessünk abban, hogy az általunk létrehozott keretrendszer megfelel a hallgatói, oktatói és szakmapolitikai, valamint munkaerőpiaci igényeknek.
Zágrábi Egyetem, Állatorvosi Kar
Állatorvostudományi Egyetem, Budapest
Állatorvostudományi Egyetem, Bécs, Ausztria
Állatorvosi Főiskola Alapítvány, Hannover, Németország
Bécsi Tudományegyetem
EAEVE
Ljubljanai Egyetem, Állatorvosi Kar, Szlovénia
A projektről további információt talál az „Erasmus+ Project Results Platform” honlapon: